Hatar du att springa? Då är det här inlägget för dig, 5 tips om löpning för dig som hatar att springa. Kanske intalar du dig själv att löpning minsann inte är något för dig?  Jag fattar precis, för exakt så kände jag. Det var innan jag synade min egen bluff och insåg att jag bara sa så för att jag skulle slippa springa. Det. Var. Så. Jävla. Tungt. Ju. Egentligen avundades jag de som orkade springa, speciellt de som orkade springa långt.

Jag ville också orka springa långt. Ha lite uthållighet och pannben. Så en dag bestämde jag mig för att det fick vara nog. Det var dags att börja springa.

Senast i veckan fick jag meddelande på instagram av en tjej som testat mitt coachade löppass med playlist och var så peppad. Hon hade hatat löpning så länge men plötsligt kändes det roligt, vilken grej. Jag blir så jäkla glad! Jag tror verkligen att de flesta kan börja gilla löpning, men man måste göra det på sitt sätt. Och hitta glädjen i det, så klart.

En bild från en löptur med Träningsfesten-gänget för någon vecka sedan. Jag var oseriös, som alltid när en kamera kommer fram och jag står på fel sida om den.

Det har gått ungefär tre år sedan jag bestämde mig för att börja springa.

Givetvis är det inte alltid jag är peppad att ge mig ut nu heller, men det är faktiskt roligt att springa nästan jämt. Nu springer jag 1-3 gånger i veckan, året runt, nästan alla årets veckor. Jag springer fortfarande inte jätte långt, men betydligt längre än förut. Jag springer inte heller jätte fort, men betydligt fortare än förut. Men det är inte det viktigaste. Det viktigaste är att jag faktiskt har fått mer uthållighet, något jag har nytta av i så mycket annat.

Jag vet att det är många där ute som hatar löpning, precis som jag gjorde.

Så jag har skrivit ner några tips som har hjälpt mig med löpningen, som kanske kan hjälpa dig att komma igång. De här tipsen är från mig till dig, från en som hatat löpning till en annan. Det är kanske ingen raketforskning eller förklarat med fina termer, för såna gillar jag inte heller. De har alltid fått mig att känna mig dum. Jag tänker anta att du känner ungefär samma sak.

Men en sak ska du ha klart för dig. Om jag kan börja gilla löpning, så kan du det också. 

På väg mot en matkontroll under förra årets upplaga av Lundhags Öppet Fjäll. Jag skulle gärna ha sprungit den i år igen men har tyvärr andra saker inplanerade just då. Trots att det är 27 kilometer och 1000 höjdmeter på den kortare sträckan rekommenderar jag den varmt. Så fin bana och massor av mat! 

Mina bästa tips för att komma igång med löpning för dig som hatar att springa

  1. Strunta i att mäta tid eller avstånd. Mät ingenting alls.

Förut när jag sprang var jag besatt av att kontrollera hur långt och hur fort jag hade sprungit. Mitt mål var inget mindre än att springa fortare än vad killarna gjorde på gympan på gymnasiet.. Jag vet, det är jätte löjligt, men ändå sant. Sprang jag inte så långt och fort som jag tänkte att jag BORDE göra, kände jag mig dålig och tappade lusten att fortsätta.

Sen började jag springa utan att mäta alls, och det blev genast roligare. En löprunda är en löprunda, oavsett hur långt eller fort du springer, don’t you think?

 

2. Spring långsammare än du tänker att du vill springa.

Det här låter kanske lite ologiskt, men är oerhört logiskt. De flesta jag pratar med som hatar att springa tar ut sig för fort i början. Det gjorde jag också förut och gör fortfarande ibland när jag är ivrig. Att medvetet hålla nere tempot i början är ett bra sätt att känna lust.

Att faktiskt vilja springa fortare är en härlig känsla. Dessutom hinner kroppen och andningen med, du förbättrar alltså förutsättningarna för dig själv. Du kan alltid öka tempot på slutet om du känner att du har energi kvar. Men kom ihåg, att avsluta ett pass och känna att man ’hade kunnat springa lite till’ är en fantastisk känsla! Låt den få gro lite.

3. Låt inte din hjärna lura dig, scanna kroppen!

Hjärnan är en fiffig sak som har många grundläggande uppgifter för att vi ska fungera. En av de funktionerna är att se till att du alltid FYLLER PÅ med energi, en annan att du aldrig GÖR AV med exakt all energi. Det är därför vi gillar snabb energi som socker och det är därför vi instinktivt vill sluta springa när det blir tungt. (jaja, jag vet att det finns lite mer kring just det här med hjärnan som jag utelämnar, men se det här som propaganda för att komma igång!!)

Det här är någon ur-instinkt som förut sett till att vi alltid haft energireserver för eventuella nödlägen och risksituationer. Men det gör också att hjärnan vill få dig att reagera drastiskt när du blir trött. Jag vet inte hur många gånger jag sprungit upp för en backe och sen känt ”NÄE. NU LÄGGER JAG AV. Jag DÖR JU!!”.

Ta för vana att scanna kroppen när du känner dig trött och tänker ge upp. Hur mår du egentligen? Har du ont någonstans? Hur känns lungorna? Andningen? Får du in luft ordentligt? Min gissning är att det, när du börjar scanna, faktiskt är rätt bra med dig. Då kan du fortsätta. Ta ner tempot lite men ge inte upp. Låt inte hjärnan lura dig.

På springtur längs Padjelantaleden förra sommaren. Definitivt en plats där jag trivs. Jag har skrivit ett utförligt inlägg om känslan längs med leden här. Sådana här äventyr använder jag som motivation för att hålla igång löpningen resten av året! 

4. Spring nånstans där du trivs.

Om du har svårt att komma igång med vardags-löpningen, se till att ta dig iväg för att springa till ett ställe där du trivs. Ett ställe som får dig att må bra och som lockar dig. Kanske är det en vacker skog, ett fint kvarter i stan, en strandpromenad eller ett fjäll? Oavsett var – spring där du mår bra. Att nöta asfalt i tråkiga bostadskvarter kan döda vilken inbiten löparsjäl som helst. Tänk på ett ställe som gör dig nyfiken att upptäcka – och spring där! Då har du hälften av motivationen redan klar. För mig var tillexempel Kungsleden en sådan plats. Och Dundret, alltid Dundret.

 

5. Lyssna på något som hjälper dig framåt

Att springa och lyssna på naturens ljud kan vara fantastiskt, men ibland behövs något mer för att få åtminstone mig att hålla ut när jag springer. Jag har två olika saker jag lyssnar på, beroende på vad jag vill få ut av löprundan. Om jag ska springa länge så lyssnar jag på olika poddar. Skäringer & Mannheimer, Dumma människor och Ted Radio Hour är några av mina favoriter.

När jag istället vill springa fort lyssnar jag på peppande träningsmusik. Jag älskar att hitta nya låtar att springa till, jag samlar alla i en playlist på Spotify som du gärna får pröva. Du hittar min ultimata löparlista på Spotify här, och mina playlists och coachade löparpass här.

6. Krångla inte till det, bara kör!

Jag behöver nya träningskläder först. Jag har inga bra skor. Det är så kallt ute. Jag vet inte var jag ska springa. Det börjar bli så sent. 

Alla de ursäkterna ovan är ursäkter som jag brukar ta till när jag inte vill ut och springa. Men dom är just precis det, ursäkter. Jag vet inte vad du vill i ditt liv, men när jag tänker ett steg länger vill jag inte vara den som alltid kommer med ursäkter. Jag vill leva mitt liv. När vi tänker efter vet vi att man inte behöver nya träningskläder, exakt rätt skor eller en uttänkt plan innan man börjar.

Snöra på dig dina gamla skor, dra på ett par byxor och en tröja och ge dig ut. Anpassa kläder efter väder, men tänk inte att det måste vara ”rätt” kläder. När du har sprungit ett par gånger kommer du veta mycket bättre vad du faktiskt behöver köpa nytt, vad du vill ha på dig och vad du behöver. Ge dig bara ut. Gör det för dig. 

Skir tar paus på gårdagens löprunda längs Lassaspåret. Vackra vyer gör mig alltid på bra humör!

Sen är det ju alltid bra att teama upp sig med en kompis. Risken att man hoppar över passet då är mycket mindre, för då sviker du även någon annan, vilket vi oftast tar hårdare på än när vi sviker oss själva. Det är helt galet, men det får bli ett annat inlägg.

Kör hårt! Kanske du också börjar gilla löpning nu? ♡

Ett kommentar på “5 tips om löpning för dig som hatar att springa

  1. Rania {Northbound Journeys} on 13 juni, 2019 at 22:13 Svara

    Jag hatar verkligen att springa… haha, och Dan älskar det. Han vill såklart att jag springer med honom, jag vill gärna bara flåsa lite mindre när vi vandrar uppför i ganska rask takt. jag har blivit stark på senare tiden men flåset tränar jag för lite. Måste försöka ta tag i detta… var skönt att läsa detta! kanske ska ge mig ut lite då och då, bygga upp det lite i taget. Men har ju inget Dundret utanför direkt 😉

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Markerade fält är obligatoriska.