Förra veckan var jag inbjuden till den årliga mässan som Ung Företagsamhet ordnar i Norrbotten. Mitt uppdrag var att föreläsa för lärare från Sverige, Finland och Ryssland om hur UF-företag kan använda sociala medier för att marknadsföra sina företag. Det var ett oerhört roligt uppdrag som fick mig att gå igång direkt förfrågan kom. Jag minns själv när vi drev UF-företag sista året på gymnasiet, att jag fick lära mig hur det fungerar redan i skolan är en stor anledning till att jag driver eget idag.
Att få prata om sociala medier och entreprenörskap för UF-lärare från flera länder kändes fantastiskt, exakt 10 år efter att jag själv var på samma mässa med vårt UF-företag. Som att knyta ihop säcken lite!
Jag ser möjligen lite allvarlig ut på bilderna, men jag lovar att jag älskar att föreläsa om sociala medier.
Jag pratade bland annat om Varför man över huvudtaget ska bry sig om sociala medier och hur man kan tänka kring strategi och innehåll. Det som fungerar för UF-företag gäller såklart även för vanliga företag. Utmaningen för UF-företag är den korta tiden de har att verka på. Det tips jag gav till lärarna i entreprenörskap som jag själv tycker är viktigast? Att låta eleverna driva sina företag som om det vore på riktigt.
Hur hade de marknadsfört sitt företag om det var på riktigt? Till vilka marknader? På vilket sätt? Låt de testa på allvar! Det är lätt att fastna i ett lokalt tänk bara för att det är under UF-året och tiden är begränsad. Men meningen med Ung Företagsamhet är ju att få testa på att driva företag – så låt de göra det som om det vore på riktigt. Och för att göra det rent marknadsföringsmässigt är sociala medier en fantastisk kanal, man måste bara använda det på rätt sätt.
Så här ser jag tydligen ut när jag är väldigt engagerad och försöker få fram en poäng!
Anledningarna till att jobba med sociala medier är många. Statistiken över hur många som köper något över internet idag talar sitt tydliga språk, det är värt att jobba med sälj via internet och sociala medier.
Några av de viktigaste nyckel-faktorerna för att lyckas med marknadsföring på sociala medier:
– Skapa en strategi
– Identifiera målgruppen
– Planering av innehållet
– Uthållighet och konsekvent innehåll
– Sätt en budget!
Jag har tidigare skrivit om vad man ska tänka på när man ska marknadsföra sitt företag på sociala medier, du kan läsa det inlägget här.
Alla fina bilder är tagna av Patrik Öhman på Yours.
Den 9 april håller jag och Jennifer en inspirations-session om digital marknadsföring i mina nya lokaler.
Jennifer kommer prata om SEO och varför man ska bry sig om det och jag kommer prata om social Selling – vad det är och varför man ska jobba med det. Det finns platser kvar om du vill komma! Klicka här för att komma till evenemanget.