Sociala medier för företag – vad ska man tänka på?

Förra veckan höll jag en utbildning i att kommunicera i sociala medier för företag. Det blev en härlig dag som gav både mig och deltagarna mycket inspiration och tankar. Utbildningen jag kör fokuserar på att ge konkreta tips och verktyg för hur man som företag kan nå ut på sociala medier. Jag ser allt för många företag som fortfarande använder sociala medier som man en gång använde annonsutrymme i en tryckt tidning. Man använder det för att informera och göra reklam. Men sociala medier är just det – sociala.

För att lyckas på sociala medier som företag krävs det att man är social, genuin och kommunicerar med de användare som finns på plattformen.

Här finns det faktiskt inga genvägar – att engagera sig och förstå målgruppen är enda sättet att lyckas. De företag som på riktigt tillför något i ett community och ger människor något värdefullt – det är de som lyckas. Det kan verka krångligt med sociala medier och det tar oftast mycket mer tid än man först tror, men gör man det bra är möjligheterna oändliga. Extra roligt är det om man vidgar sin horisont lite och tänker nationellt eller globalt hellre än lokalt. Gör man det, då är sociala medier extra värt att investera tid i.

Jag har tidigare skrivit om hur den transparens som sociala medier medför håller på att förändra världen. Det är en trend som blir starkare och starkare. Om jag får spå lite i framtiden, så tror jag att de företag som blir riktigt duktiga på att kommunicera med människor och på riktigt vill tillföra människor något värdefullt – är de som blir långvariga och framgångsrika. Det är också därför jag älskar att jobba med det här!

Vad har ditt företag att tillföra andra? Gruppdiskussioner för att bena ut vad värdet är med just Ert företag. Att få input från andra är ett bra sätt att bli bättre!

 

Utan att gå in på detaljer för algoritmer och olika plattformar tänkte jag dela med mig av  några tips här för hur man som företag kan lyckas på sociala medier. 

 

7 tips för att lyckas på sociala medier för företag

1. Istället för att tänka utifrån vad Ni vill sälja eller informera om

Tänk istället vad kunderna vill veta. Vad kan vi ge för värde till kunderna? Vad av det här är intressant för våra kunder?

2. Sociala medier är just det – sociala.

Det här är en plattform där människor kommer för att interagera med vänner  – det är något man måste förhålla sig till som företag. Möt människor som människor och var en del av deras community.

3. Varva olika typer av innehåll – bilder, video och länkar.

Olika innehåll går olika bra, dels för att algoritmen främjar en viss typ av innehåll, men också för att vi människor tar till oss information på olika sätt. Därför är det bra att varva typen av innehåll.

Deltagarnas svar på frågan om vad som var mest intressant på utbildningen. Strategi och How-to stod högst i kurs.

4. Anpassa innehållet för olika kanaler!

Det här kan inte påpekas nog mycket, att dela samma bild och text i alla kanaler uppfattas till slut som spam för mottagaren. Dessutom prioriteras innehåll som inte är anpassat till kanalen ner av algoritmen. Lägg ett par minuter extra och anpassa innehållet efter kanalen – i långa loppet lönar det sig!

5. Se till att det är relevant innehåll!

Se till att innehållet ni delar är relevant utifrån er verksamhet, men också att det är relevant för de ni vill nå. Bilder från din semester eller bilder från fikarummet/personalfesten är ofta orelevant för kunderna – och kanske även för verksamheten.

6. Vad gillar du själv på sociala medier?

Vilka företag följer du? Scrolla igenom två eller tre av de företag som du själv gillar och fundera över varför du gillar just dessa. Vad gör dom och kan du göra likadant fast utifrån ditt område och brancsh?

7. Uthållighet! Alla inlägg kommer inte att gå bra, oavsett hur bra inläggen är. Det är kontinuitet och kvalitet över tid som är viktigt. Ge inte upp, jobba på med er strategi. Men glöm inte heller att utvärdera och våga förändra om något inte ger det resultat ni vill över tid.

Och det viktigaste av allt – våga vara personliga!

Inte privata, men personliga. Det är så mycket roligare att följa riktiga människor än en välpolerad och korrekt företags-image! Vilka är ni? Berätta! ♡

 

Vill du eller ert företag  också gå utbildning i sociala medier? Läs mer om utbildningarna i att kommunicera i sociala medier för företag här

Amanda heter jag och är certifierad Coach. Jag är också mamma till två barn, matte till två hundar, fru till en musiker och född och uppvuxen i norr. Jag skriver personlig utveckling, personliga funderingar, om äventyr i naturen och livet norr om polcirkeln.

På bloggen får du läsa om högt och lågt, djupt och ytligt, forskning och personliga upplevelser – allt i en härlig blandning.

Explore Outdoor

Eufori och total avkoppling i Bad Gastein

Jag kommer fram till Bad Gastein vid lunchtid och får hotellrummet direkt. Utsikten från balkongen är otrolig. Solen skiner och bergen skapar en otrolig backdrop bakom de färgglada husen. Jag byter om direkt, packar ner kameran, en gel, vindjackan och ger mig ut. Det har gått fem år sen jag

Läs mer →
Vardag

En snöig och enkel påsk ute i skogen

Det är mitten på april och påsken har kommit och gått. Vi firade påsken i vår egen stuga, ett mål som vi strävat mot hela hösten och vintern. Att hinna få stugan redo för att spendera påskhelgen där, och vi lyckades! Även om det ännu saknas golv- och taklister och

Läs mer →
Explore Within

Tankar och känslor är också vanor

Vad tänker du på när jag säger rutiner och vanor? De allra flesta tänker på saker vi gör. Kanske vilken tid vi kliver upp på morgonen, vad vi gör innan vi går och sover, hur mycket vi tränar eller vad vi äter. Men har du tänkt på att även våra

Läs mer →