För ett tag sedan skrev jag ett inlägg med fyra saker du Inte ska göra när du startar företag. I det inlägget hade jag även tänkt svara på era frågor om att starta företag, men det blev så långa svar att jag till slut delade upp det. Här är alltså mina svar på några av era frågor om att starta eget.

Har du fler frågor eller vill veta mer om något i det här inlägget? Skriv en kommentar eller maila mig så fyller jag på med fler inlägg om att starta och driva företag allt eftersom! 😊

 

Fråga nr 1: Hur gör man bäst för att våga släppa det trygga, fasta jobbet? Och när vet man att det är dags?

Den här frågan finns det ju inget svar på egentligen, eftersom svaret kommer vara olika för alla. Men man kan börja med att fundera på Varför man vill starta företag. Alltså, vad är din drivkraft till att vara egen?

Min drivkraft till att starta eget var att jag ville vara säker på att jag jobbade för något bra, från första intentionen till genomfört uppdrag. Jag ville också styra min egen tid och känna att den energi och det engagemang jag lade ner på mitt jobb skulle ge något tillbaka. Till slut kändes det som att starta eget var det enda alternativet.

Om du tvekar över det där med att släppa taget och våga, gör en face your fears.

Läs mitt blogginlägg om att möta sina rädslor och skriv ner varför du tvekar. Vad du är rädd för, vad är det värsta som kan hända och om det värsta händer, går det att förebygga eller reparera?

När du har gjort det, fundera över VAD som driver dig. Är det att ha mer tid över till annat? Kunna dricka kaffe på en fjälltopp en tisdags förmiddag? Eller är det att du vill jobba med något mer meningsfullt, tjäna mer pengar eller helt enkelt bara skapa något eget? När du har ditt Varför klart för dig är det lättare att motivera för dig själv varför du ska släppa taget om det där trygga. Vem vet, kanske är det inte att start eget som är din grej? Kanske behöver du bara byta jobb eller gå ner i tid.

 

Frihet att kunna styra över min egen tid, ett av mina Varför till att starta eget. 

 

Fråga nummer 2: Hur vet man vad som är rimligt att ta betalt?

Vad som är rimligt att ta betalt beror på så himla mycket olika saker. Men något som är bra att komma ihåg är att man måste ta betalt för mer än bara den faktiska tiden man jobbar. Man måste komma ihåg att som företagare måste man ta höjd för en massa saker. Utrustningen man använder, sin egen fortbildning, sjukdagar, administration, pension och en massa annat.

Ingen betalar dig för tiden du sitter och gör administration, offerter eller annat så det måste täckas av de uppdrag du gör. Det finns någon formel för vilket timpris man ska ha som konsult.

0,024 * (önskad månadslön före skatt) = ditt timpris.

Jag har gjort SÅ MÅNGA backjobb.. Där jag räknat fel eller där jobbet tagit längre tid än jag trott. Det är bra att skriva in i offerten vad du beräknar att det kommer att ta i tid, och att om det dyker upp något mer utöver det så tillkommer det och vad timpriset är då. Då har du gett dig själv lite andrum. Det finns en del bra avtalsmallar att använda sig av om du vill ha tips, det är bara att googla runt lite och våga låna från andra branscher också.

Räkna ut vad du behöver få in varje månad för att klara dig, alltså vad du behöver kunna ta ut och vad du har för kostnader. Har du enskild firma går ungefär 50% bort i skatt och avgifter. Kom ihåg också att det tar ett tag innan du har pengarna på ditt konto, så gör en enkel likviditetsplanering (hur mycket pengar du har under året) så du vet när du behöver fakturera.

Och sen kör på bara – du kommer att lära dig eftersom! 

Fråga nummer 3: Jag är nog väldigt dålig på att ”sälja” in mig själv. Tror du man behöver ha en rejäl dos sälj i sig för att kunna köra eget?

Jag känner så igen mig i det där! Jag är ingen natural born säljare, jag får kämpa mig till att sälja. Men det jag har lärt mig är att det såklart är lättare att sälja in sig själv när man vet att man klarar av uppdraget man säljer in. Alltså, när man vet att man kan Göra Skillnad för kunden du pratar med. Utgår man från det mindsetet är det mycket lättare att sälja in något. Du hjälper din kund med något. Oavsett om du jobbar med träning, fotografering eller IT. Ju fler uppdrag du sålt in och klarat av, desto lättare blir det att sälja in nästa.

Och så behöver inte sälj göras sådär klassiskt som man kanske tänker sig. Allt du gör för att promota dig själv är en form av sälj. Jag får många av mina uppdrag via sociala medier, bloggen eller podden.

 

Fråga nummer 4: Hur tänker du kring marknadsföring? Vad är den viktigaste faktorn eller insatsen för att nå nya kunder?

Steg ett tycker jag är att börja prata om det du gör, både på sociala medier och i verkligheten. Prata med din familj och vänner, presentera ditt företag på nätverksmöten och annat. När man börjar prata om det man gör dyker det ofta upp kontakter på oväntade ställen. Sen är det såklart bra att börja där det kostar minst, alltså nyttja sociala medier och din egen hemsida för att locka till dig nya kunder.

Skapa en enkel hemsida, skriv ner vad du gör och vad du säljer. Gör en lista på tio blogginlägg du skulle kunna skriva om det du gör eller säljer. Skriv dom eftersom. Börja posta på sociala medier om det du gör i ditt företag. Kom ihåg, när du tycker att du tjatar har de allra flesta inte hört det ännu! Så börja prata om det du gör! 

Om du vill ha tips på hur du förbättrar din närvaro på sociala medier kan du ladda ner min gratis guide här!

 

Kanske gillar du också detta om att starta och driva företag:

Ett kommentar på “Svar på era frågor om att starta eget

  1. lösning on 4 juni, 2020 at 03:55 Svara

    Grymt intresseväckande artikel

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Markerade fält är obligatoriska.