Under lång tid har jag hört många prata om elcyklar, framför allt har Markus pratat väldigt mycket om det. Att vi borde köpa en elcykel ”för det ska tydligen vara skitkul!” Jag har varit skeptisk och inte alls intresserad. Men så hörde Henrik från Yamahahallen av sig och frågade om jag inte ville prova cykla på en elcykel i ett par dagar – så jag tackade ja, till Markus stora glädje.

Elcykeln som jag fick låna var en Sduro FullSeven från Haibike, en heldämpad all mountain elcykel. Jag trodde att en elcykel skulle vara tung och klumpig, men det var den första missuppfattningen, av många, som jag fick lov att ändra.

Hur är det att cykla på en elcykel?

Jag hade nog inte riktigt fattat hur en elcykel fungerar innan jag fick prova denna. Jag tänkte mig att det skulle vara lite som en sämre moped, men den här cykeln är ju som en helt vanlig cykel – fast med elmotor. Så fort du börjar trampa så boostar elmotorn dig, men man ska inte luras att tro att man inte behöver jobba – för det måste man. Slutar du trampa slutar motorn att driva, så det går inte att slöa. Däremot blir man inte trött på samma sätt som med en vanlig cykel.

Att cykla elcykel är som att cykla i en ständig nedförsbacke, oavsett hur brant uppförsbacke det är. Du trampar, men det är aldrig tungt. Du kan välja hur mycket hjälp du vill ha genom att ställa in läget på cykeln. På den cykel jag prövat finns det fyra lägen, Eco+, Eco, Standard och High.

Vi hade med oss elcykeln till Kangos i helgen och testade den i skogsterräng. Den fick med beröm godkänt.

Funktioner på en Haibike SDURO FullSeven Lite – All mountain

Haibike gör funktionella elcyklar med motorer och batterier från Yamaha. Cykeln är lätt, till och med jämfört med min vanliga cykel. Batteriet sitter på ramen och är lätt att ta lös när man lämnar cykeln eller behöver ladda, något som man inte verkar behöva göra speciellt ofta.

Cykeln startas med en liten knapp och är redo att cykla på direkt. All information du behöver finns på den lilla displayen på styret. Du växlar precis som på en vanlig cykel så det är verkligen inget krångel. Hårdheten i dämpningen fram går att justera med en liten ratt på gaffeln och dämpningen bak justeras med en liten spak under sadeln. Praktiskt när man vill använda cykeln till både vardagstransport och downhill.

Höjden på sadeln går att justera med en spak på högersida styret, enkelt att höja och sänka beroende på hur cyklingen ser ut. När man cyklar downhill vill man gärna ha låg sadel, men på väg till jobbet kan det vara skönt med en sadel i normalhöjd.

Cykla downhill och terräng med en Haibike

Vi tog med oss elcykeln till Kangos i helgen och cyklade längs skogsvägar, genom skogen och över stock och sten. Igår var jag och Markus uppe på Dundret och cyklade både uppför fjället och downhill. Oavsett vilken terräng jag har cyklat i är det hur lätt som helst att ta sig fram, och då är det inte ens en fatbike vi pratar om.

I Kangos cyklade vi genom ett parti i skogen där de nyligen fällt träd och det låg mindre stockar och ris överallt. Eftersom jag ville pröva cykeln ordentligt körde jag rätt över alltihop och till min förvåning gick det hur lätt som helst. Jag flög fram och det kändes som att jag var ostoppbar!

Uppför Dundret gick det också bra, lätt. Nerför likaså. Dämpningen är grym och när man inte trampar är den som vilken downhill cykel som helst. Men när man väl behöver cykla uppåt, eller över stenar och knölar, är den en riktig maskin. Så jäkla roligt!

Att använda en elcykel som transportmedel

Jag cyklade till jobbet i veckan och det tog mig ungefär 6 minuter hemifrån till kontoret. Det är en sträcka på ca 3,5 kilometer med avslutande uppförsbackar. Det hade kanske inte tagit jätte mycket längre med en vanlig cykel, men man hade blivit betydligt svettigare. När jag cyklade till jobbet låste jag dämpningen baktill och gjorde den styvare fram, bara för att det skulle kännas mer som en vanlig cykel.

Jag är helt förälskad i denna elcykel. Jag har inte provat några andra så jag kan inte jämföra den, men jag älskar att den här går att använda till flera saker. Transportmedel i vardagen och äventyr i naturen. Om jag skulle köpa en skulle det definitivt bli en elcykel som har flera användningsområden. Den här modellen från Haibike överträffade alla mina förväntningar, med råge.

 

Vad kostar en elcykel?

Jag tycker att priset för en elcykel fortfarande är väldigt högt. Det finns såklart olika modeller att välja mellan i olika prisklasser, så det finns billigare alternativ också. Men just en sån här cykel går loss på ca 39 000 kronor. Hade jag inte haft barn och två stora hundar hade jag bytt ut bilen mot en elcykel direkt. Bra för miljön att inte köra så mycket bil och också bra för hälsan att få röra på sig när man ska någonstans. Även om man inte behöver ta ut sig med en elcykel får man ändå trampa på hela tiden, plus att man får friskluft.

Det är definitivt en bra investering om man gillar att cykla downhill, vill ta sig ut i naturen eller inte behöver bil i vardagen. Det är bra både för miljön och för att få inte lite mer vardagsmotion i livet.

Om du bor i Gällivare och funderar på om elcykel är något för dig tycker jag att du ska åka förbi  Yamahahallen och testa en Haibike. Man måste verkligen testa cykla på en elcykel själv för att förstå hur roligt och det är. Kanske blir jag också med elcykel i framtiden? Vem vet. Roligt är det iallafall!

 

Tack till Henrik för att jag fick testa den här, det har varit sjukt roligt!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Markerade fält är obligatoriska.