En Mood Tracker är ett visuellt sätt att få översikt över hur man mår över tid. Alla som har dåliga dagar emellanåt, och under de dagarna känner att ALLT är dåligt, borde använda sig av en Mood Tracker. Om inte annat under en begränsad tid för att få lite perspektiv.

Jag började med Bullet Journal för ungefär två och ett halvt år sedan. Ett halvår senare hittade jag Mood Tracker för första gången och sedan dess har jag gjort en nästan varje månad. Det ger ett sådant perspektiv på de där dåliga dagarna.

På en månad kan det Kännas som att det är minst hälften dåliga dagar. Men när jag tittar tillbaka på det jag fyllt i ser jag att det bara är en handfull dåliga dagar, mot fler än fem gånger så många Bra dagar. Tydligare än så kan det inte bli!  

Det är inte svårt att göra en Mood Tracker, man måste nämligen inte göra den ”snygg”. Man kan om man vill bara göra lika många fyrkanter som det finns dagar under månaden och sen fylla i en färg i varje ruta. Eller ett mönster, om man hellre vill det. Jag har gjort massa olika varianter av min, men oftast blir det någon sorts blommor med blad. För att det är enkelt och blir snyggt.

För att göra en Mood Tracker behöver du:

  • Papper (eller kalender/anteckningsbok)
  • Bläckpenna
  • Fyra olika färgpennor

Det enklaste är att göra denna i en bok eller ett block som du alltid har med dig. Om det är din kalender, anteckningsblock eller fast som en anteckning i telefonen spelar ingen roll. Huvudsaken är att när du ska fylla i den så har du den nära, inte hemma på skrivbordet eller på ett löst papper i den där osorterade högen i köket..

 

Det första du behöver göra är att bestämma din egen ’kategorisering’ av dagarna.

I min Mood Tracker har jag valt fyra olika kategorier och tycker att någon av dessa alltid passar min dag. De har hängt med sedan första gången för två år sedan. De jag har valt är :

  1. YAY! (Jag är glad och har energi!)
  2. OK. (Allt är Ok. Varken mer eller mindre.)
  3. Trött / sjuk (Inte ledsen, bara trött. Eller sjuk helt enkelt)
  4. Ledsen / uppgiven (Dåliga dagar då det känns som att man vill dra täcket över huvudet och somna om)

Färgerna för de olika kategorierna varierar jag från månad till månad, mest efter vad som passar bäst in i månadens tema i min Bullet Journal. Huvudsaken är att jag väljer en färg till varje kategori och gör en liten ruta där jag skriver ner vilken färg som tillhör vilken känsla.

Jag har också valt att inte ha för många kategorier eftersom det bara slutar med att jag lägger för mycket tid på att ”känna efter” just vilken som passar in idag. För mig måste det vara enkelt och inte finnas för mycket utrymme för att börja väga, analysera och döma.

Vill man göra det extra tydligt i början kan det vara bra att välja en färg som ’känns’ glad för den kategorin, respektive en färg som känns ’ledsen’ till den kategorin. Översikten i slutet av månaden kan bli lättare att ta till sig då.

Sen är det bara att välja ett ”mönster” eller en layout och göra lika många rutor/grejer att fylla i som det är dagar under månaden.

Om du, som jag, lätt fastnar i att det ska vara snyggt rekommenderar jag dig att inte komplicera saker. Om du gör det, blir det kanske aldrig gjort. Ibland gör jag ett enkelt rutnät med en liten ruta för varje dag och fyller i den. Det funkar minst lika bra! För mig är det jätte viktigt att min Bullet journal inte handlar om att det ska vara SNYGGT. Utan att det ska hjälpa mig planera och hålla ordning på saker.

Om du inte kommer på något mönster, eller känner att du ändå vill lägga lite tid på en snygg layout, kan du kolla in min Mood Tracker anslagstavla på Pinterest för inspiration!

Att föra in hur mina dagar har varit under så lång tid gör att jag har fått en bättre översikt över mitt liv. Nu vet jag att de dåliga dagarna bara kommer då och då, och att de allra flesta dagar är bra eller okej. Det gör att jag har fått mycket lättare att acceptera de dåliga dagarna, för jag vet nu att de passerar.

Att en känsla som helt dominerar på måndag kan vara som bortblåst på onsdag. Allt passerar. Som vädret i fjällen, ni vet. 

Om du vill komma igång snabbt kan du ladda ner min gratis MOOD TRACKER mall här!

Det enda du behöver är en skrivare och färgpennor. Skriv ut hur många du vill så slipper du fundera över layouten och kan istället fokusera på att få det gjort. ☺️

Lycka till! Om du prövar, skriv gärna en rad så får jag höra vad du tyckte! ♡

2 kommentarer på “Alla borde ha en Mood Tracker

  1. Sara i Åre on 29 maj, 2020 at 20:03 Svara

    jag har sysslat med en variant av det där sedan årsskiftet. eftersom jag inte är en bullet journal-person så har jag bara en liten bok där jag varje dag skrivit en siffra för dagen (mellan 1-10) och ett ord som sammanfattar min vibe. SÅ BRA!

    1. Amanda Mattsby on 1 juni, 2020 at 17:24 Svara

      Ja, också bra grej. Att få ner hur varje dag känns ger sånt perspektiv över tid. Älskar dina förklaringar på siffran i podden också, så härligt! 😀

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Markerade fält är obligatoriska.