Bästa tipsen för att träningen faktiskt ska bli av

Det pratas ofta om hur man kommer igång med träningen, men det svåraste brukar inte vara att komma igång utan att faktiskt hålla ut. Att fortsätta. Att ge sig ut på det där löppasset även om det känns tungt. Att gå till gymmet även om man känner att man inte har tid. Att ta på sig träningskläderna när soffan lockar mycket mer än kylan utanför ytterdörren. Men det finns några saker man kan lära sig att tänka på när motivationen är som bortblåst och latmasken försöker ta över. Här kommer mina bästa tips för att träningen faktiskt ska bli av!

Mina bästa tips för att träningen ska bli av
Tips 1 – Pröva en ny träningsform
Om motivationen känns som bortblåst kan det vara ett bra knep att försöka hitta något nytt att pröva på. Sök efter gruppträningspass eller föreningar och klubbar där du bor som har träningspass du tycker låter roliga. Att pröva något nytt kan ge både ny motivation och helt andra resultat på träningen. Har du tur kanske du hittar något som är så roligt att du bara inte kan sluta.

Träning som är rolig blir så klart lättare att ta sig iväg till och när du sen har hittat något du tycker är kul är steget närmare och chansen större att du hittar vägar vidare därifrån. Och gör du inte det har du ändå hittat en träningsform du gillar, och all träning är bra träning. Utan Zumban för 6 år sedan hade jag aldrig haft målet att springa flera mil idag, så det ena ger det andra. Kanske är det dans, spinning, kampsport eller crossfit som taggar igång din motivation? Många föreningar har också fyspass inom sin idrott som man kan vara med på utan att utöva sporten. Sök efter något du tycker verkar roligt där just du bor!

Tips 2 – Sätt upp ett gemensamt mål
Ibland kan det vara bra att ha draghjälp för att ta sig iväg på träningen. Sätt upp ett gemensamt mål med en kompis, din sambo, mamma eller någon annan du känner. Kanske är det ett lopp ni vill springa, en träningsresa ni vill åka på eller en egen tur ni vill ge er ut på. Oavsett vad det är, kom överens om vad ni ska göra, skriv ner det och diskutera hur och när. Behöver ni lägga undan pengar för resa eller liknande så gör upp en plan för det. Är det något som ska bokas, så boka. Om man bara pratar om det löst är det lätt att det rinner ut i sanden så planera och boka så mycket som möjligt. När ni gjort det, fundera över vad ni behöver träna för att kunna genomföra målet.

Det är mycket svårare att strunta i träningen om man vet att man sviker någon annan om man inte gör det man har planerat. Var bara noga med att sätta realistiska och roliga mål, det ska inte bli en börda för någon att lyckas med målet. Och gör det roligt, fokus kan gärna ligga på genomförande och inte prestation. Som kloka Lofsan säger, It’s GOOD ENOUGH. Ha kul!

Tips 3 – Slå hål på dina egna undanflykter
Jag har inga bra skor. Mina träningskläder är fula. Det är för kallt. Det är för sent. Jag har så mycket annat jag måste göra. Jag hinner inte. Ursäkterna som går att komma på för att slippa träna är många. Lär dig att se igenom dina egna undanflykter och hitta svar på dina egna tvivel. Även om nya träningskläder kan ge både motivation och glädje till att träna så låt inte bristen på nya träningskläder vara ett hinder för att träningen ska bli av. Att träna i en gammal sliten t-shirt är fortfarande träning och ger samma resultat.

När du väl börjat komma över de hinder du tidigare satt upp för dig själv blir tröskeln till träningen mindre och mindre. Och myten om att det till slut, efter nog mycket träning och när konditionen och styrkan är på topp, alltid blir roligt att träna kan vi slå hål på direkt. Till och med elitidrottare tycker det är jobbigt att gå och träna ibland. Men dom gör det ändå. Låt inte dina egna ursäkter stå i vägen för dig själv. Ja, soffan är skön att sitta i men den är ännu skönare att sitta i efter att du tränat. Ja, det är sent. Men att somna lite senare en natt är inte någon katastrof. Du kommer att tacka dig själv i morgon trots lite mindre sömn!

Tips 4 – Kom ihåg att hjärnan är lat av naturen
Enligt en hjärnforskare jag lyssnade på i ett TED talk för ett tag sedan har hjärnan i huvudsak två uppgifter: Se till att vi får i oss energi och se till att vi alltid har nog med energi över för att kunna fly om det skulle uppstå en farlig situation.

Det betyder alltså (i en väldigt förenklad version) att hjärnan vill att vi äter mat och inte anstränger oss för mycket, den vill helst inte att vi utsätter oss för enorm ansträngning eftersom det betyder att vi tömmer kroppen på energi. Därför motarbetar den oss också när vi vill maximera vår ansträngning. Kanske är det så att när vi börjar tänka på att träna så associerar vi automatiskt träningen med den jobbiga känslan träningen för med sig, och hjärnan börjar då motarbeta oss direkt utan att vi är medvetna om det.

Jag vill minnas att jag har hört Marcus Hellner säga i en intervju en gång att det blir aldrig lättare att köra järnet på ett skidlopp, man lär sig bara att jobba genom smärtan och det tunga. Samma sak gäller för oss vanliga dödliga, det kommer alltid vara lika tungt att ta ut sig, även om gränsen för vad vi klarar av hela tiden flyttas. Men vi kan träna på att lära oss att jobba genom det tunga.

Så nästa gång du är på väg att sätta käppar i hjulen för dig själv, kom ihåg att du kan ta kontrollen över hjärnan. Kroppen orkar mer än hjärnan vill få dig att tro.

Tips 5 – Planera träningen vecka för vecka
Om du inte har en träningsplanering eller följer ett träningsschema så försök i alla fall att planera vecka för vecka. Alla gillar inte gruppträning men om du verkligen vill komma iväg kan det vara en grej att boka in sig på pass eftersom det blir svårare att bara hoppa över träningen när du vet att du är inbokad.

Om du som jag tillhör kategorin småbarnsförälder, se till att planera tillsammans hemma inför veckan. Gör träningen till något viktigt och se till att ni planerar övriga aktiviteter och saker som behöver göras så att träningen blir av. När det gäller att komma iväg hemifrån är det också bra att ha bestämda tider man ska träna, det är lätt att det aldrig blir av om man kan göra det när som helst eftersom det betyder att det inte märks om man råkar missa det heller.

Tips 6 – Tänk och agera positivt
Känner du ibland att det är jobbigt att åka hemifrån för att träna och att ha bokade tider du måste passa? Istället för att fastna i en negativ känsla – hjälp dig själv att tänka positivt. När man väl kommer iväg är det nästan alltid roligt att träna, att träffa folk och att veta att man gjort något som hjälper en framåt. Om vi agerar och tänker positivt så blir det också roligt och lättare att komma iväg. Det kan låta som en enkel grej men försök vara uppmärksam på dina egna tankar, vi fastnar oftare än vi tror i negativa tankebanor. Bryt dom!

Stay positive! 😄

Vad gör dig motiverad till att träna? Berätta gärna! Det är intressant att höra vad som gör att olika människor tar sig iväg och tränar. Vad säger du till dig själv när du hellre vill ligga i soffan?

Min träningsmotivation just nu är det som är på bilden här ovan. Leden vid kebnekaise, mitt löparmål denna sommar! Sträckan Vakkotavare – Kebnekaise ska springas på två dagar, totalt ca 6 mil genom fjällen.

Att vara instruktör har hjälpt mig att hålla igång träningen under åren. Att ha någon som väntar på en och att ha ett ansvar över andras träning gör att man verkligen tar sig dit och tar sig tid att planera träningen ordentligt. Jag började som Zumba instruktör 2010 och har efter det fortsatt med Afro Powerdance, olika specialiteter inom Zumba, funktionell träning av olika slag och nu senast STRONG by Zumba som blivit favoriten.

3 Replies to “Bästa tipsen för att träningen faktiskt ska bli av”

  1. Hej! Hoppas att allting är bra med dig. Kolla gärna in min blogg ifall du har lust! Kram 😃

  2. Tack! Roligt att du gillade det :*

Leave a Reply